Bridgend Ford workers “let down” by Welsh Government | Gweithwyr Ford Pen-y-bont ar Ogwr wedi’u "gadael i lawr" gan Lywodraeth Cymru

Ford confirmed on Friday 1st February that they will offer voluntary redundancy to both hourly and salaried employees – thought to number around 400 staff.

The revelation comes following news that around 1,150 jobs in Bridgend will bear the brunt of the car manufacturer’s plans to cut posts across Europe.

Commenting, the Welsh Conservative AM for South Wales West – Suzy Davies AM – said: “Though people in Bridgend anticipated that this would happen, it remains a bitter disappointment.

“It has also been pretty poor form for elected representatives in the area to have heard about this through an online article, rather than through direct conversations or correspondence.

“The announcement about where a new generation of off-road vehicles is due to be made shortly so it’s not clear how these voluntary redundancies fit in with that.

“Sadly, the Ford workers will feel let down by the Welsh Government assurances about the sustainability of their employment, given only in 2016. Has Ford met all the Welsh Government’s conditions for support? I’ll be holding them to their promises of the same support afforded to Tata Steel employees such as retraining assistance.”

 

Cadarnhaodd Ford ddydd Gwener y 1af o Chwefror y byddant yn cynnig diswyddo gwirfoddol i weithwyr cyflogedig awr a chyflog - credai bod nifer o tua 400 o staff.

Daw'r datganiad yn dilyn newyddion y bydd tua 1,150 o swyddi ym Mhen-y-bont ar Ogwr yn arwain at fanteision cynlluniau gwneuthurwr y car i dorri swyddi ledled Ewrop.

Wrth ddweud, dywedodd AC Ceidwadwyr Cymreig Gorllewin De Cymru - Suzy Davies AC: "Er bod pobl ym Mhen-y-bont ar Ogwr yn rhagweld y byddai hyn yn digwydd, mae'n dal i fod yn siom.

"Mae hefyd wedi bod yn ffurf eithaf gwael i gynrychiolwyr etholedig yn yr ardal glywed am hyn trwy erthygl ar-lein, yn hytrach na thrwy sgyrsiau uniongyrchol neu ohebiaeth.

"Y cyhoeddiad ynghylch lle mae cenhedlaeth newydd o gerbydau oddi ar y ffordd i fod i gael ei wneud yn fuan felly nid yw'n glir sut mae'r diswyddiadau gwirfoddol yn cyd-fynd â hynny.

"Yn anffodus, bydd gweithwyr Ford yn teimlo eu bod wedi’u gadael i lawr gyda sicrwydd a rhodd gan Lywodraeth Cymru am gynaliadwyedd eu cyflogaeth, dim ond yn 2016. A yw Ford wedi bodloni holl amodau Llywodraeth Cymru ar gyfer cymorth? Byddaf yn eu dal i'w haddewidion o'r un gefnogaeth a roddir i weithwyr Tata Steel fel, megis cymorth ailhyfforddi."